Cilinderlagers
Eenrijige cilinderrollagers met kooi zijn eenheden die bestaan uit een massieve buiten- en binnenring en daartussen cilinderrollen in een kooi. De buitenringen kunnen voorzien zijn van spoorkragen of zijn glad uitgevoerd. De binnenringen zijn voorzien van een of twee spoorkragen of zijn glad uitgevoerd. Afhankelijk van de aanwezigheid van spoorkragen zijn cilinderlagers als loslager, steunlager of vastlager te gebruiken. De kooi tussen de cilinderrollen verhindert dat de rollen met elkaar in contact komen.
Cilinderrollagers zijn erg stijf, radiaal hoog belastbaar en dankzij de kooi geschikt voor hogere toerentallen dan volrollige lagers. Lagers met toevoeging E bezitten een versterkte rollenset, ontworpen voor maximaal draagvermogen.
Binnen- en buitenringen kunnen afzonderlijk gemonteerd worden zodat montage en demontage eenvoudig is. Beide ringen kunnen bijvoorbeeld voorzien worden van een vaste passing zonder dat dit de montage erg bemoeilijkt.
Informatie over de 4 meest voorkomende cilinderlager types:
N-types: Hebben een afneembare buitenring. De rollen zitten gemonteerd op de binnenring
NU-types: Hebben een uitneembare binnenring naar beide zijden. De rollen zitten gemonteerd op de buitenring.
NJ-types: Hebben een uitneembare binnenring naar 1 zijde. De binnenring is voorzien van een borst. De rollen zitten gemonteerd op de buitenring.
NUP-types: Hebben een uitneembare binnenring naar 1 kant. De binnenring is voorzien van een borst. De rollen zitten gemonteerd op de buitenring. Om de rollen 2-zijdig op te sluiten na montage heeft dit type een losse, platte binnenring die aan de andere zijde van het lager gelegd wordt.
Opm: De buitenringen met rollen van de NU, NJ en NUP types zijn technisch gelijk. Alleen de binnenringen zijn anders.
Volrollige cilinderrollagers bestaan uit een massieve buiten- en binnenring met daartussen cilinderrollen, geleid tussen de spoorkragen van de ringen. Door het maximale aantal rollen in deze lagers zijn ze radiaal zeer hoog belastbaar, erg stijf en bijzonder geschikt voor het maken van compacte constructies. Door de kinematische verhoudingen kunnen echter met volrollige lagers niet de toerentallen behaald worden die voor cilinderrollagers met kooi mogelijk zijn.
Selecteer in het menu rechts de gewenste soort >>>>>>
(of gebruik de zoekfunctie rechts boven in de pagina)
Winkelwagen
Alle genoemde prijzen zijn INCLUSIEF 21% BTW!
Let hier goed op als U prijzen gaat vergelijken!